21 november 2016
U bevindt zich hier:   Home »    Nieuwsarchief »    De Vloedlijn eerste Daltonschool in gemeente Den Helder
21 november 2016
De Vloedlijn eerste Daltonschool in gemeente Den Helder

Basisschool in Julianadorp slaagt met vlag en wimpel voor Daltonexamen

Meerwerf Basisschool De Vloedlijn in Julianadorp is de eerste Daltonschool in de gemeente Den Helder. Dinsdag 15 november werd het Daltoncertificaat in het bijzijn van een visiteur van de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) in ontvangst genomen door Wietske Wijnants, directeur van De Vloedlijn, en Daltoncoördinator Wim Boks. De school slaagde met vlag en wimpel voor haar examen en mag zich de komende vijf jaar officieel Daltonschool noemen.

 Dalton Vloedlijn


Henk Uri (algemeen directeur Meerwerf), Wim Boks (Daltoncoördinator De Vloedlijn), Wietske Wijnants (directeur De Vloedlijn) en het team van De Vloedlijn nemen het Daltoncertificaat in ontvangst. (Foto: Druktemaker Media/Mark Eckhardt)

 


“We zijn onder de indruk van hetgeen De Vloedlijn in twee jaar tijd neer heeft gezet in relatie tot de hoge kwaliteit”, zei Lydia Wolbers, visiteur van de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV), tijdens haar eindoordeel. “De visie van de school is doorleefd: zowel bij kinderen, ouders als leraren. Wie wij ook spraken, jong en oud, iedereen gaf hetzelfde antwoord.” De positieve woorden kwamen niet als een verrassing voor Wijnants en Boks, maar als een bevestiging. “We wisten dat we er klaar voor waren”, zegt Wijnants. “We zijn natuurlijk ontzettend trots en kijken terug op een mooie dag. Dit is de kroon op ons werk.”

‘Een voorsprong vanuit het verleden’
De Vloedlijn, een school met momenteel 145 leerlingen, zit in de lift. Al jaren werd intern over Daltononderwijs gesproken. Het vertrouwen en het geloof in de onderwijsvorm groeide en het doel om de eerste Daltonschool binnen de gemeente Den Helder en omgeving te worden werd gesteld. Na een jarenlang en intensief traject werd deze doelstelling dinsdag behaald: de felbegeerde licentie is binnen en de titel Daltonschool een feit.

“Het is de kapstok waar we alles aan ophangen”, vertelt Wijnants over het Daltononderwijs. “Vanuit het verleden hebben we verschillende elementen van het Daltononderwijs al in huis. Een voorsprong. Vervolgens hebben alle leraren het Daltoncertificaat behaald en heeft Wim Boks in zijn rol als Daltoncoördinator de school klaargestoomd voor de Daltoncertificering.” Met succes. De Vloedlijn mag zich vanaf vandaag de eerste Daltonschool van de gemeente Den Helder noemen.

Meer verantwoordelijkheid voor kinderen
“Binnen het Daltononderwijs zijn kinderen zelf verantwoordelijk voor hun leerproces”, legt Boks uit. “Zij krijgen als het ware meer ‘eigenaarschap’ over hun eigen leerproces. We geven leerlingen dag- en weektaken qua studie én qua ontwikkeling van de mens. We leren ze met een open visie de wereld in te kijken, met respect voor de wereld om hen heen. Voor het Daltononderwijs bestaat geen blauwdruk, alleen een fundering die rust op de vijf pijlers. Hoe dit wordt ingevuld is aan het team en gaat in samenspraak met de leerling. Er wordt rekening gehouden met de inbreng en de mogelijkheden van de kinderen.”

Met de certificering op zak kijkt De Vloedlijn nu naar de toekomst. “De uitgangspunten van het Daltononderwijs sluiten aan op het onderwijs van de toekomst”, vertelt Wijnants. “Het onderwijs van de toekomst is onderwijs waarin leerlingen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en waarin, naast een vaste kern van kennis en vaardigheden, ruimte is voor verdieping en verbreding op basis van hun capaciteiten en interesses.

Wat is Daltononderwijs?
Binnen het Daltononderwijs ligt de nadruk op eigenaarschap voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en ontwikkeling van zelfstandigheid. Het onderwijs is gebaseerd op vijf pijlers: verantwoordelijkheid, samenwerking, zelfstandigheid, effectiviteit en reflectie. ‘Dalton is a way of life’, is een vaak gehoorde omschrijving voor de onderwijssoort. Of zoals de ‘bedenker’ van het Daltononderwijs Helen Parkhurst zelf zegt: ‘Dalton is geen methode, geen systeem, maar een beïnvloeding’.

Persoonsvorming en socialisatie
Parkhurst vond al dat onderwijs een brede functie heeft. Onderwijs behoort leerlingen cultureel en moreel te vormen, zodat ze zelfredzaam zijn en zich sociaal verantwoordelijk voelen: ze zijn geoefend in, gewend aan en voorbereid op het leven, het werken en het samenleven in de toekomstige maatschappij. Het Daltononderwijs van de 21ste eeuw zoekt de menselijke maat in een wereld vol moderniteit waar alles gericht is op effectiviteit en doelmatigheid. Of zoals Parkhurst het stelde: ‘De wereld heeft mensen zonder vrees nodig’. Mensen die zelfsturend, initiatiefrijk, verantwoordelijk en sociaal in het leven staan.

Door deze visie op de onderwijsmethode - waarin de vijf Daltonprincipes centraal staan - onderscheidt een Daltonschool zich van het reguliere basisonderwijs. De kernwaarden van het onderwijs moeten in de praktijk zichtbaar maken welke meerwaarde en welke toegevoegde waarde het Daltononderwijs voor de toekomst heeft. Met als resultaat een optimale voorbereiding voor een kind op het vervolgonderwijs en de verdere toekomst middenin de samenleving.

« Vorige bericht
Volgende bericht »
Nieuwsarchief